Clinical Decision Support System for Patients with Chronic Liver Illness

Dieses von der Gebert Rüf Stiftung geförderte Projekt wird von folgenden weiteren Projektpartnern mitgetragen: Universitätspital Basel; Protec Data AG; Brigham and Women’s Hospital

• Bewilligung: 28.10.2009
  • Dauer: 01.2010 - 03.2013
  • Handlungsfeld:  Pilotprojekte, 1998 - 2018

Lebererkrankungen sind häufig und treten bei rund 2% der hospitalisierten Patienten auf. Diese Erkrankungen führen zu wiederholten Spitalaufenthalten und hohen medizinischen Kosten. Nicht selten müssen diese Patienten mit Arzneimitteln behandelt werden, welche lebertoxisch sind. Das Ziel ist es, ein IT-Werkzeug (Clinical Decision Support System, CDSS) zu entwerfen, welches (a) diese Patienten identifiziert, (b) die Patienten in Risikokategorien stratifiziert und (c) Indikations- und Dosierungsvorschläge an den behandelnden Arzt macht.

Chronic liver disease (CLD) is a common disease and is diagnosed in about 2% of hospitalized patients. CLD often leads to repetitive hospitalizations and high medical cost. Furthermore, these patients frequently need treatment with potentially hepatotoxic drugs. It is our goal to design a clinical decision support system (CDSS) able to (a) identify patients with CLD (b) stratify them into risk categories and (c) suggest drug choice and adequate dosage to the treating clinician.

Die Gebert Rüf Stiftung unterstützt dieses durch Neuheitsgrad und Originalität gekennzeichnete Projekt im Sinne einer Anschubfinanzierung.

Gebert Rüf Stiftung has several focus points one of which is the support of pilot projects. These projects are defined by originality, innovation and their potential; the Gebert Rüf Foundation provides initial start-up financing.

Das Projekt ist in der Umsetzungsphase: die Software ist gebaut und wird aktuell parametrisiert. At this time, the project is in the stage of realization: the software tool is build and being parameterized.

Publikationen

Jan A. Roth, MD; Carl Chrobak; Sabine Schädelin, MScd; Balthasar L. Hug, MD, MBA, MPH: MELD score as a predictor of mortality, length of hospital stay, and disease burden – A single-center retrospective study in 39,323 inpatients (2017);
Hug BL, Lipsitz S, Seger DL, Karson AS, Wright SC, Bates DW: Mortality and Drug Exposure in a 5-year Cohort of Patients with Chronic Liver Disease. Swiss Med Wkly. 2009 Nov 19. [Epub ahead of print];
Hug BL, Witkowski DJ, Sox CM, Keohane CA, Seger DL, Yoon C, Matheny ME, Bates DW: Adverse Drug Event Rates in Six Community Hospitals: Frequency before Implementing Computerized Physician Order Entry. J Gen Intern Med. 2009 Nov 6. [Epub ahead of print];
Hug BL, Witkowski DJ, Sox CM, Keohane CA, Seger DL, Yoon C, Matheny ME, Bates DW: Adverse Drug Event Rates Involving Nephrotoxic and Renally Excreted Drugs in Community Hospitals: Implications for Prevention. Kidney Int. 2009 Dec;76(11):1192-8. Epub 2009 Sep 16;
Lampert ML, Krähenbühl S, Hug BL (corr. Author): Drug related problems – Evaluation of a Classification System in the daily practice of a Swiss University Hospital. Pharm World Science 2008 Dec;30(6):768-76;
5. Hug B, Jordan M, Plagge H. Schneider K, Surber C: Individualizing Drug Dispensaries in a University Hospital. Swiss Medical Weekly 2007;137:62-65

PD Dr. med. Balthasar Luzius Hug, Projektleiter, bhug@uhbs.notexisting@nodomain.comch
Cornel Kaufmann, ProtecData AG, Schweiz, cornel.kaufmann(at)protecdata.ch
Prof. Dr. David Bates, Brigham and Women's Hospital, Boston, dbates(at)partners.org